Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Używanie drona w przestrzeniach publicznych - dyskusja otwarta.
#51
nic by sie zlego nie stalo , gdyby zezwolono na loty dronow( polikopterow) w CTR do wysokosci otaczajacych zabudowan , lub drzew w odleglosci np 5 km od lotniska.
te zabawki sa bardzo zwrotne.
najostrzejsze przepisy nie zapobiegaja chuliganstwu.
mimo calkowitego zakazu ktos wlecial dronem na balice i zrzucil cos palacego sie w poblize samolotow. To nie mialo nic wspolnego z przepisami prawnymi i zrobil to niezaleznie od ich brzmienia.


tak, to robione w muzeum lotnictwa, mam tam pare - jedno w rzadkiej sytuacji mozliwosci zajrzenia do wnetrza :



http://spherapan.vot.pl/179/179.html

albo i w duzej rozdzielczosci:

http://spherapan.vot.pl/098/098.html
Odpowiedz
#52
Powyzej przytoczone mapy sa bardzo wygodne w uzyciu , sa przejrzyste , ale jednak uproszczone.
I oczywiscie nie jest to oficjalne zrodlo informacji. Nie ma pewnosci czy sa to mapy na ostatnim stopniu uaktualnienia.

oficjalne mapy z zazanczonymi rejonami sa tutaj:

http://www.fis.pansa.pl/?lang=_pl&top_me...s_mapa_FIS

jest tutaj praktycznie pelna informacja , ale sa klopotliwe w czytaniu , wymagaja jednak wprawy w interpretacji.

FIS to jest sluzba stanowiaca pomoc latajacym , nie sa kontrolerami.
Publikuja mapy maja stanowic pomoc , sa one aktualne i warto sie zapoznac - najwazniejsze ze sa to mapy oficjlane z oficjalnego zrodla - FIS.
prosze zwrocic uwage, ze moga byc jakies roznice w stosunku do map nieoficjalnych , jak przytoczonej w watku 44 ( ale stanowi ona istotna pomoc).

Przestrzen powietrzna jest kilka razy w roku przebudowywana.
#
a teraz troche o klasach przestrzeni powietrznej

o ile pamietam w 1991 roku ICAO czyli organizacja miedzynarodowa lotnictwa cywilnego zdefiniowala kilka klas przestrzeni powietrznej w zaleznosci od tego kto i jak moze tam latac , jakie musi spelniac warunki , jak musi byc wyposazony statek powietrzny. to sa klasy G-A
im nizsza litera alfabetu tym wieksze wymagania .

tutaj znalazlem przystepny opis http://www.helicopters.zafriko.pl/kat/podzial_na_strefy

w polsce do wysokosci fl095 ( *100 = wys ft ) czyli do wysokosci 9500 ft n.p.m. ustanowiono przestrzen klasy G.

w przestrzeni tej pilot moze przekrecic kluczyk i leciec samolotem bez jakiegokolwiek zglaszania komukolwiek. Nie jest to przestrzen kontrolowana - sam musi dbac o swoja separacje .
Pomoca dla pilotow w przestrzeni G jest sluzba FIS - ich kompetencja obejmuje obszar G - Flight Information Service FIS .

czyli tam w G mozemy sobie latac dronami do woli o ile je widzimy , ale w Polsce w G istnieja roznego rodzaju strefy ograniczen , kontroli itd itp , ktore znamy juz , w zasadzie jest to przestrzen niesklasyfikowana , ale tam nalezy spelnic warunki ktorejs z przestrzeni E-A jesli sa dla lotu dozwolone ( np CTR) .
Wyzej pisalismy o tych przestrzeniach dla nas niedozwolonych.
Slowem przestrzen G jest dla nas zawsze dozwolona . O ile nie znajdujemy sie w ktorejs strefie , o ktorych wczesniej pisalem , to znajdujemy sie w G.
I wlasnie to nalezy sprawdzic na przytoczonych mapach - granice poziome i pionowe stref , w ktorych latac nie mozemy , lub nalezy uzyskac zgode.

w G obowiazuje zasada widziec i byc widzianym. Nasz maly dron moze byc dla pilota duzego samolotu niewidoczny , dlatego nie tylko musimy widziec swojego drona ale i otoczenie , aby ewentualnie widziec nadlatujacy inny statek powietrzeny ustapic mu miejsca.
Jak juz wspomnalem samoloty nie powinny latac nizej niz 150 m nad terenem , oznacza to ze do tej wysokosci z pewna rezerwa wysokosci nie powinna nam teoretycznie grozic mozliwosc kolizji. Specyfuika polska - ale to pomijam teraz . W Polsce istniaja tzw strefy czasowej rezerwacji ( aktywacji ) - TSA. Na czas aktywacji jest ona zarezerwowana dla konkretnego operatora . Mozna sprawdzic dzien do przeodu jaka strefa TSA i kiedy jest aktywna - w tym czasie nie mozemy w niej latac , w pozostalym moze byc ona przestrzenia lotow swobodnych G.

Uff. nazbieralo sie tego troche.
prosze wziac pod uwage ze te moje wskazowki nie maja mocy definitywnej wykladni prawa , sa to tylko ogolne informacje , ktore wskazuja w jaki sposob sprawdzic gdzie mozemy latac i jak to sprawdzic. Sam nie jestem modelarzem i nie sledze prawa lotniczego szczegolnie w aspekcie modelarskim. Nie moge wziac odpowiedzielnosci prawnej za to co napisalem , kazdy musi sam zadbac o to by latac zgodnie z prawem. Staralem sie jedynie naszkicowac problematyke , by w ten sposob pilot - fotograf mogl miec radoche lotu i fotografowania nie stresujac sie, ze cos robi na dziko bez pojecia.

c.d.n. - chyba juz jednak nie.
dziekuje za uwage.
Odpowiedz
#53
Ok, czy ktoś to kontroluje? Jeśli jednak będę sobie latał dronem po swojej działce, która akurat znajduje się w strefie CTR. Nie wysoko, powiedzmy do 100m.  Na radarze drona chyba nie będzie widać.  Zabawkami helikopterami bawią się dzieciaki naokoło, i jakoś jeszcze do nich policja nie wpadła.
Rodzice tych dzieciaków nawet nie wiedzą że istnieją jakieś zakazane strefy.
Odpowiedz
#54
nie ma technicznych mozliwosci.
to musial by byc rzeczywiscie jakis nadgorliwy policjant, zeby wlepic mandat za takie loty.
zagrozenie dla bezpieczenstwa ruchu lotniczego zerowe.
Odpowiedz
#55
(09-08-2015, 19:20:03)Dusza Marysi napisał(a): nie ma technicznych mozliwosci.
to musial by byc rzeczywiscie jakis nadgorliwy policjant, zeby wlepic mandat za takie loty.
zagrozenie dla bezpieczenstwa ruchu lotniczego zerowe.

A co ma policjant do bezpieczeństwa ruchu lotniczego ... oni przepisów prawa drogowego dobrze nie znają co dopiero mówić o regulacjach lotniczych 
Odpowiedz
#56
(10-08-2015, 23:41:55)kain napisał(a): A co ma policjant do bezpieczeństwa ruchu lotniczego ...

w Polsce zajmuje sie tym policja. nie ma wydzielonej policji lotniczej ( nie mylic z lotnictwem policyjnym).
Kontrola lotnicza nie jest od karania , prewencji.
Rowniez postepowania w sprawie wypadkow lotniczych sa prowadzone przez prokuratora/ policje . Komisja d.s. wypadkow lotniczych pelni role organu experckiego , nie ma prawa osadu , karania mandatami , ferowania wyrokow itp.
Stan prawny jest taki , ze jesi ktos np w warszawie ( w obszarze objetym CTR) puszcza sobie male modele dronow na wysokosc kilkunastu metrow , albo np puszcza lampiony , czyli male baloniki nagrzewane cieplem swieczki , formalnie lamie przepis prawa . Prawo lotnicze wyraznie zakazuje lotow w strefie kontrolowanej lotnisk modeli statkow powietrznych jesli nie sa na uwiezi. Zakaz dotyczy obszaru od dolnej granicy strefy ctr czyli od gruntu. przepis niezyciowy , ale obowiazujacy. Moim zdaniem wymaga rozluznienia w tym zakresie.
Odpowiedz
#57
Znajác polskie realia zajmować będzie się tym straż miejska. Oni sà najlepiej przeszkoleni do zadań specjalnych. Teraz opròcz piratòw drogowych zrobiá wreszcie porzádek z droniarzami, a I kasa zasili lokalny samorzád Uśmiech
Ucz swoje dzieci fotografii. Będziesz pewny że one nigdy nie będą mieć dość pieniędzy by kupić narkotyki Uśmiech
Odpowiedz
#58
(11-08-2015, 20:47:56)elviskajot napisał(a): Znajác polskie realia zajmować będzie się tym straż miejska. Oni sà najlepiej przeszkoleni do zadań specjalnych. Teraz opròcz piratòw drogowych zrobiá wreszcie porzádek z droniarzami, a I kasa zasili lokalny samorzád Uśmiech

Mysle , ze takich " nalotow" dronami na duze lotniska bylo znacznie wiecej , tylko nikt o tym nie wie. Nie podlega watpliwosci - to wybrych chuliganski i to bardzo powazny. natomiast latanie w miescie do wysokosci porownywalnej z wysokoscia zabudowan , moze pare metrow wiecej nie stwarza realnych zagrozen dla ruchu lotniczego. Oby nie probowano wylac dziecka z kompiela - tzn za to ze , ktos latal nad okeciem , nagle zaczeto karac rodzicow dzieci fruwajacych nad podworkiem osiedlowym.
Odpowiedz
#59
Dla użytkowników DRONÓW szkolenia 

http://www.rc-lipol.pl/pl/szkolenia/
Światło i cień   /czyściciel-likwidator/

Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
Menu